Kolor a marka. Czy kolory mają znaczenie w marketingu?

Identyfikacja wizualna marki to nie tylko kształt logo, styl czcionki czy sposób komunikacji. Identyfikacja wizualna to przede wszystkim kolory, a w zasadzie jeden wiodący kolor, który będzie kojarzył się z danym brandem. Okazuje się, że barwy mogą mieć w marketingu spore znaczenie.

 JAK DOBIERA SIĘ KOLORY DO MARKI?

Warto wiedzieć, że psychologia kolorów jest bardzo ważna w kwestiach wizerunkowych. Nie bez powodu więc najwięksi potentaci na świecie swoją identyfikację oparli właśnie na niej. Chcąc kojarzyć się bezpośrednio z określonymi wartościami i cechami, firmy decydują się na projektowanie logotypów i całej otoczki wizualnej zgodnie z ogólnymi skojarzeniami odbiorców względem danych barw.

Dla przykładu można przeanalizować najpopularniejsze kolory oraz ich znaczenie:

  • kolor czarny to przede wszystkim tajemniczość, elegancja i klasyka. Decydują się na niego zazwyczaj marki, które chcą kojarzyć się z luksusem, wysoką jakością, ekstrawagancją, ale i stabilnością. Nie dziwi więc fakt, że skusili się na niego twórcy: Sony, Hugo Boss czy Nike.
  • kolor czerwony to jeden z najbardziej energetycznych kolorów. Jego zadaniem jest pobudzanie do działania i dawanie odbiorcom wyraźnych bodźców zmuszających do reakcji i interakcji. Na czerwień zdecydowały się: Coca-Cola, Orlen, Canon oraz Red Bull.
  • kolor zielony budzi głównie skojarzenia z naturą i środowiskiem. Ponadto jest jednym z najbardziej spokojnych kolorów. Nic więc dziwnego, że marki, które działają na rzecz środowiska lub te chcące się kojarzyć ze spokojem, zaufaniem i relaksem, stawiają na zieleń. A są wśród nich: Skoda, Greenpeace, a nawet Starbucks.
  • kolor niebieski najbardziej ze wszystkich kojarzy się z równowagą, stabilnością i bezpieczeństwem. Również symbolizuje zdrowy rozsądek i trzeźwe myślenie. Niebieski budzi w odbiorcach zaufanie i uczucie szacunku. A zdecydowały się na niego: różne partie polityczne (np. PO czy Nowoczesna), PKO Bank Polski oraz Intel.

 

Kolory to jednak nie wszystko

Można opierać całą swoją strategię wizerunkową na kolorze, to prawda. Ale musi on być odpowiednio ubrany, obudowany w kształt i pomysł. Oba te czynniki powinny ze sobą harmonizować, tworząc kreację zapadającą w pamięć. Należy pamiętać przy tym również, że kolory nie zawsze znaczą to, co zostało wyżej zasygnalizowane. Różne grupy społeczne mogą w różny sposób interpretować ich znaczenie w połączeniu z kształtem całego logotypu (warto tu zwrócić uwagę na słynne logo województwa pomorskiego z 2015 roku).

Po identyfikację wizualną w Krakowie możesz zgłosić się do https://www.roxxmedia.pl/o-nas/